+31 (0)6 8160 77 19 info@mirantes.nl Lid

’Te krappe actieradius’

’Te krappe actieradius’
19
okt

Stekkerauto’s zijn nog te duur, vindt meer dan de helft van de 1348 deelnemers aan onze Regiopeil-enquête over elektrisch autorijden. Vrijwel net zo groot is de groep die aankoop niet overweegt vanwege de krappe actieradius.

Hooguit 200 kilometer uit en thuis is niet ongebruikelijk – er zijn nog niet veel uitschieters à la BMW i3 (300 km) en Tesla (zelfs 600 km). Eén op de drie enquête-deelnemers vreest ergens te stranden met een lege accu.

De animo om van een auto op benzine, diesel of gas over te stappen op volledig elektrisch rijden is nog zeer beperkt. Van degenen die aangeven binnen twee jaar de koop van een andere auto te overwegen, geeft slechts 3,9 procent aan dat dat een volledige elektrische auto wordt. Er zijn veel twijfelaars. 61 procent is resoluut: geen stekkerauto!

Ook bij diegenen die nu al geheel of deels (hybride) elektrisch rijden, zegt nog niet een kwart dat de volgende beslist een stekkerauto wordt, ook al geven zij aan dat elektrisch rijden goed bevalt.

Benzine,Diesel en LPG rijders die aanschafplannen hebben voor een andere auto binnen 2 jaar. Waarom niet volledig elektrisch.

Wat vinden hybriderijders met aanschafplannen voor een (andere) auto? Waarom niet volledig elektrisch?

Imagoprobleem

Elektrische auto’s hebben duidelijk een imagoprobleem – daar zal recente berichtgeving over dodelijke ongelukken vast aan bijdragen. Tientallen deelnemers zeggen letterlijk dat ze stekkerauto’s gevaarlijk vinden als er een ongeval plaatsvindt. Opvallend veel mensen kunnen ook geen voordelen noemen van elektrisch rijden. Milieuwinst is er niet, vinden heel veel deelnemers, zolang de stroom nog gewoon uit vieze kolencentrales komt. Als mensen al een stekkerauto zouden nemen, dan een hybride zodat ook gewoon brandstof getankt kan worden. Dat maakt minder kwetsbaar.

Lege accu

Stellingen die enquête-deelnemers in hoge mate omarmen: ’Ik heb geen zin in onzekerheid dat onderweg de accu misschien leegraakt’, ’Ik vind de actieradius onvoldoende’, ’Het opladen duurt te lang’, ’Ik vind de aanschafkosten te hoog’, ’Het gedoe rondom opladen staat me niet aan’, ’Ik vind de autokeuze te beperkt’ en ’Ik kan de auto niet bij mijn woning opladen’. Wat er voor nodig is mensen over te halen toch elektrisch te gaan rijden? De aanschafprijs moet omlaag, de actieradius moet groter, dat vooral.

Te stil

Opmerkingen worden gemaakt dat elektrische auto’s voor gevaar zorgen voor fietsers en voetgangers omdat ze zo stil zijn. De beperkte trekkracht van stekkerauto’s is ook een punt, de caravan moet thuisblijven, vrezen sommigen. Sommigen met een bedrijfsauto zijn afhankelijk van keuzes die hun werkgever maakt, schrijven zij.

Gevraagd naar voordelen van stekkerauto’s, prijzen deelnemers dat ze schoon zijn en goed voor het milieu. Geen stank en geen herrie, dat is goed voor de leefbaarheid.

Verrassend geeft slechts een op de vijf respondenten aan dat ze momenteel rond hun woning autohinder hebben in de vorm van roet, stank en herrie.

Van de bezitters van een stekkerauto geeft de helft aan dat opladen bij openbare laadpalen (zeer) weinig moeite kost, terwijl een kwart er juist (zeer) veel moeite mee heeft. Dat ligt er niet aan dat de openbare laadpaal vaak oneigenlijk wordt gebruikt, want dat veel erg mee.

Nog geen kwart geeft aan dat opladen niet kan omdat er iemand zijn auto na het opladen heeft laten staan (wat niet hoort) of omdat er een ’gewone’ auto staat. Als in straten slechts beperkte parkeergelegenheid is, veroorzaakt plaatsing van publieke laadpalen toch nauwelijks ongenoegen.

Veel genoemde voordelen van stekkerauto’s:
➜ Geeft onderweg geen CO2-uitstoot en herrie
➜ Je kunt rijden op zelf opgewekte stroom dus beter voor het milieu
➜ Lage verbruikskosten
➜ Is stil van binnen
➜ Felle motor met veel trekkracht
➜ Aantrekkelijke subsidieregelingen

En veel genoemde nadelen:
➜ Relatief hoge aanschafprijs
➜ Geringe actieradius beperkt gebruik
➜ Te weinig oplaadpunten, opladen duurt lang
➜ Je hoort niks, gevaarlijk voor fietsers en voetgangers
➜ Caravan trekken kan niet
➜ Stroomopwekking ook slecht voor milieu

Achtergrond respondenten:

reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.