Het kost (zeer) veel moeite om iets gerealiseerd te krijgen. Hoe gaat het met uw ingediende verbetersuggestie?
Dit onderzoek is op vrijwillige basis en volledig onafhankelijk gehouden onder Alkmaarders.
Hoe ervaren Alkmaarders hun leefomgeving? Voelen zij zich er veilig? Wat doen zij zelf om de buurt veilig te houden? Hoe ervaren zij het verkeer in straat? Welke verbetersuggesties hebben ze voor hun buurt en wat vinden ze van het beleid en actie vanuit de gemeente op het gebied van veiligheid, verkeer en wonen?
Op dit soort vragen geeft de Buurtmonitor Alkmaar 2017 antwoord. Het veldwerk is uitgevoerd in de periode november 2016 – februari 2017. In totaal hebben 921 Alkmaarders de vragenlijst ingevuld. De Buurtmonitor Veiligheid verschijnt in 4 delen. Klik hieronder voor de presentatie van deel 4 Verbetersuggesties door de Buurt. Je kunt in onderstaande presentatie bladeren met de pijltjestoetsen.
buurtmonitor_veiligheid_alkmaarders_2017_25_mei_deel4Scroll door bovenstaande presentatie met de pijltjestoetsen.
Download deel 4Download het volledige rapport
Samenvatting
- 34% van de Alkmaarders heeft in de afgelopen 3 maanden een probleem of verbetersuggestie gemeld bij de gemeente of politie
- In 23% van de gevallen is op deze melding geen actie ondernomen
- In 13% van de gevallen wordt helemaal geen oplossing/hulp geboden.
- In 6% van de gevallen is de melding nog in behandeling
- In 35% van de gevallen is het opgelost/afgehandeld/hulp geboden
- In 44% van de gevallen kostte het de melder (zeer) veel moeite om de melding/het verzoek opgelost te krijgen.
- De Burger Inspanning Score (BIS) is 2,8 op een schaal van 1=zeer veel moeite tot 5=zeer weinig moeite
Hoeveel moeite heeft het u persoonlijk gekost om het door u gemelde probleem of verzoek opgelost te krijgen?
- Frequent volgt er geen feedback vanuit de instanties zo blijkt uit de open antwoorden van Alkmaarders in deze Buurtmonitor.
“Nog niet in behandeling genomen c.q. geen feedback gehad. Situatie is onveranderd.”
“We hebben het probleem,’ verkeer’ aangekaart bij de gemeente. Ook het parkeerprobleem. Maar je hoort helemaal niks!”
“Geen idee, ik heb niets meer terug gehoord.”
“Het duurt veel te lang voordat er iets wordt opgelost.”
“Weet niet wat de status is”
- Als je de Alkmaarder vraagt of die zijn/haar buurt zou aanbevelen aan anderen (op een schaal van 0 tot 10), dan zal 22% van de Alkmaarders zijn/haar buurt promoten.
- In Alkmaar wonen net iets meer criticasters (25%) dan promotors van de eigen buurt (22%).
- In Oudorp de hoogste aanbevelingsscore en de meeste promotors
- In Alkmaar West en Oudorp de meeste promotors van de eigen buurt (31%).
- In wijk Overdie 15% promotors en 37% criticasters.
- In De Mare beveelt slechts 11% de eigen buurt aan.
- Er is een duidelijke relatie tussen de moeite die het de burger kost om iets verbeterd te krijgen in de buurt en de mate van aanbevelen van de eigen buurt. Als het je persoonlijk minder moeite kost om een probleem in de straat opgelost te krijgen, dan ben je eerder geneigd je eigen buurt of stad aan te bevelen.
- Als de buurt als veilig wordt ervaren, zijn bewoners eerder geneigd hun eigen buurt aan te bevelen. De bewoners die hun buurt aanbevelen, geven gemiddeld een rapportcijfer 7 of hoger voor veiligheid.
Verbetersuggesties van Alkmaarders
Het buurtonderzoek Alkmaarders heeft vele verbetersuggesties voor de eigen buurt/straat opgeleverd. Blader door de verbetersuggesties per wijk.
buurtmonitor_veiligheid_alkmaarders_2017_25_mei_verbetersuggesties_perwijkVerbetersuggesties per wijk
Ook meedenken over relevante thema’s als Groen, Veiligheid, Wonen, Werken, Ondernemen in Alkmaar? Ga dan naar www.alkmaarders.nl en meld je aan voor het onafhankelijk burgerpanel Alkmaarders.nl. Deel ook je suggesties op Facebook.com/Alkmaarders.nl.
Lees ook voorgaande delen van de Buurtmonitor Veiligheid Alkmaar 2017
Deel 1 Tevredenheid met de buurt